Dyskusje między zwolennikami mięsa, a wegetarianami toczą się nieustannie. Ci pierwsi nie uznają obiadu bez dodatku mięsnego za pełnowartościowy posiłek, ci drudzy wytaczają argumenty o szkodliwości mięsa i radzą go unikać. Co na ten temat mówi nauka? Naukowcy zajmują w tej dyskusji złoty środek. Uważają, że mięso jest potrzebne naszym organizmom, ale w niedużych ilościach. W dodatku nie każdy rodzaj mięsa jest zdrowy. Na pewno warto zrezygnować z mięsa czerwonego, na rzecz drobiu czy cielęciny.

Dlaczego białe mięso jest zdrowsze?
Do białych mięs zaliczamy mięso z kurczaka, indyka, cielęcinę, mięso z królika, a także, co ciekawe mięso strusie. Natomiast mięsa czerwone to przede wszystkim popularna u nas wieprzowina, wołowina, baranina, konina oraz mięso kacze i gęsie. Mięsa białe uznawane są za zdrowsze, ponieważ zawierają zdecydowanie mniej tłuszczu, niż mięsa czerwone. Dodatkowo są bogatsze w korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe nienasycone. Jedząc białe mięso chronimy nasz organizm przed podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi, a w efekcie unikamy miażdżycy, niedokrwiennej choroby serca oraz zawałów.

Zalety płynące z jedzenia mięsa
Nie ma lepszego źródła pełnowartościowego białka, niż właśnie mięso. Zawiera ono wszelkie niezbędne aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, a które biorą udział w budowie tkanek. Co ważne, białko zwierzęce jest lepiej przyswajalne przez ludzki organizm, niż białko roślinne.

W mięsie obecne są również składniki mineralne, przede wszystkim zaś duże ilości żelaza. Najbogatsza w żelazo jest jednak wołowina, należąca do mniej zdrowych mięs czerwonych. Żelazo znajdujące się w mięsie jest lepiej przyswajalne od żelaza pochodzącego z roślin, głownie zielonych warzyw, suszonych owoców i roślin strączkowych. Warto mieć świadomość, że można łatwo poprawić przyswajalność żelaza roślinnego spożywając jednocześnie żelazo pochodzenia zwierzęcego. Dlatego wszelkie połączenia mięsa z dodatkiem roślinnym zawierającym żelazo są wskazane. Poleca się np. jedzenie kurczaka ze szpinakiem czy pieczeni cielęcej z buraczkami.

W mięsie występują ponadto fosfor, cynk, miedź, magnez, siarka, a także witaminy z grupy B, które odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Biorą one także udział w przemianach metabolicznych białek, tłuszczów i węglowodanów. Niestety pod wpływem zamrażania wiele z tych witamin ulega zniszczeniu. Warto, więc przyrządzać dania ze świeżego mięsa, najlepiej z pewnego źródła.

Categories:

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *